hits

Floskelekspert sker juksetalenter

Nesten alle lyver p jobbintervju. Fordi det virker, skriver Eva Grinde i nok en god kommentar om rekruttering.

Jeg kan flge opp med at nesten alle bedrifter lyver i stillingsutlysninger. Fordi det ogs virker- en stund.

Store deler av innholdet i Grindes tekst er beskrivende for hvordan mange bedrifter blir lurt i intervjuer. Men jeg vil pst at dette ogs gjelder om vi snur situasjonen. Bedrifter bedriver selv inntrykksjustering. De pynter ofte p sannheten bde nr det gjelder beskrivelsen av seg selv og stillingen det skal rekrutteres til. Bruken av floskler i utlysningstekstene er mange og til dels komiske.

Ofte kan vi kalle enkelte rekrutteringer for floskelleken. Og like barn leker som kjent best. Men konsekvensene av manglende realitetsorientering og forventningsavklaring kan bli enorme.

I Hammer & Hanborg sin underskelse Kommunikatren forteller norske kommunikatrer, markedsfrere og digitale hoder at hele 38 % har byttet jobb i lpet av det siste ret. Oftest fordi stillingen ikke var slik de hadde blitt forespeilet.Mange ganger fordi mandatet ikke er slik bedriften fremstilte det, og oppgavene var ikke i samsvar med forventningene.

Grinde ppeker at rekrutterere gjr lurt i erkjenne at de ikke alltid avslrer kandidatenes lgner. Det kan jeg vre enig i. Derfor er arbeidet med kvalitetssikre kandidatene svrt viktig. legge hele fokuset p passivt mottaCV, sknadsbrev etter en utlysning og deretter gjennomfreen haug med intervjuer er gammeldags.

Vi som har rekruttering som fag m grave dypere. Vi m skaffe oss tillit hos bde kandidater og oppdragsgivere. Vi m gjre dypdykk for avdekke drivere, motivasjon, moral, verdier, kvalifikasjoner, kvaliteter og ikke minst potensiale hos partene. Det m ogs gjres en skikkelig analyse av bedriften, og vi m ikke minst ha inngende kjennskap til fagomrdet det skal rekrutteres til- det utgjr ofte forskjellen p suksess og fiasko. Srg derfor for velge et rekrutteringsselskap som forstr hva den utlyste stillingen innebrer av oppgaver og ansvar, og som finner en best mulig match mellom bedrift og sker.

Og har du sett noen morsomme floskel-jobb-annonser i det siste? Del dem gjerne her i kommentarfeltet.

Hilsen Trine

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar