hits

overvke sine ansatte


Foto: Corinne Alice N Skau

Ordet overvking har en veldig negativ klang. Men la oss stoppe et sekund og tenke over hva dette egentlig handler om.

Det gr en heftig debatt om overvking av bankansatte for tiden. Utgangspunktet er at Finansforbundet har reagert p at Nordea bruker et dataprogram til registrere tidsbruk en til ansatte p et svrt detaljert niv.

Jeg synes arbeidsgivere har rett til vite hva arbeidstagerne bruker arbeidstiden sin p. Det er en del av kontrakten inngtt mellom partene. Men det er ikke fritt frem hvordan disse dataene brukes.

Jeg intervjuer over 1000 personer hvert r og de fleste jeg intervjuer nsker bidra til at bedriften de jobber for lykkes. Da er det ha kunnskap om hva man bruker tiden sin p smart. Mlet er ikke alltid at medarbeiderne skal jobbe mer. Men mlet er ofte finne ut av hvordan kan vi jobbe smartere og mindre. Likevel blir bildet et annet nr ledelsen loggfrer medarbeidernes tidsbruk ned i hver minste detalj. Da kreves det tillit mellom ledelsen og medarbeideren. Og mest av alt er det viktig at alle tydelig forstr hvordan dataene brukes, og hvorfor dette er viktig - hvis ikke stter du raskt p problemer.

Likevel er det vi ser i dagens nyhet bare en liten del av en mye strre trend. Bevegelsen i retning av bruke datainnsamling i ledelsen er ikke noe nytt, men den teknologiske utviklingen frer til at praksisen dukker opp i et omfang som verken var vanlig eller mulig fr. Digitaliseringen og utviklingen innen Big data gjr at vi kan samle inn og analyserer stadig strre mengder data, data vi ikke har kunnet mle fr - for eksempel i rutinejobber. Det betyr at vi kan mle p mter ingen har vrt vant til tidligere.

De fleste som har jobbet med salg vil vre vant med provisjon p salg. Der mles hver enkelt medarbeider, eller et helt team, p hvor mange salg man lykkes med f gjennom. Dette er en veldig enkel mte overvke hvordan de ansatte lykkes i jobben sin p, og det er derfor en innarbeidet praksis i norsk arbeidsliv.

For oss som flger med p hva slags endringer den digitale revolusjonen frer med seg er det interessant se at det i denne striden handler om ansatte som jobber med rutineoppgaver. Denne delen av arbeidsmarkedet kommer under stadig mer press, ettersom flere og flere rutineoppgaver overtas av roboter. Og for samfunnet som helhet gjr det at ressurser allokeres dit der det gis mest effekt, men dette er krevende for den enkelte arbeidstager som mter disse endringene.

Samtidig skal vi huske p at det er vanskelig mle absolutt alt. Mange ting vi gjr er s sm at vi ikke tenker p dem, men de kan likevel ha stor verdi. Det kan vre et rd du gir til en kollega ved kaffemaskinen. Eller det kan vre de fem minuttene du bruker p hjelpe en kollega med et problem du selv brukte to timer p lse i vr.

Mye av det vi gjr som bidrar til skape et bedre og mer motiverende arbeidsmilj er vanskelig mle. Og selv om robotene vil ta over mange av jobbene vre, er det faktisk slik at mennesker fortsatt vil vre den viktigste suksessfaktor i den digitale transformasjonen de fleste bedrifter n er i.

 

Hilsen Trine

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar