hits

januar 2015

Slik lykkes du i ny jobb

Du har kommet deg igjennom flere jobbintervjuer, tester og referansekontroller og n er jobben din. Men n skal du levere, og etter den frste gleden er det mange som starter opp med en litt skrekkblandet fryd og spr seg: Er det den jobben de sa det var? Vil jeg innfri forventningene?

Her har jeg samlet noen tips til deg som starter i ny jobb:

  • Lytt! Hr hva dine nye kolleger har si og vis interesse for dine kolleger oppgaver. Det vil hjelpe deg med forst bedriften, kulturen, og hvilke utfordringer som br prioriteres
  • Vr nysgjerrig p ulike saker i bedriften, ikke bare de som er direkte relatert til det du skal jobbe med
  • Har ikke din nye leder srget for intro-mte med relevante kolleger, kunder eller leverandrer m du snarest srge for det selv
  • Lag deg en plan for de neste 100 dagene. Hva er de viktigste oppgavene du skal lse? Hva er det viktigst at du leverer p frst?
  • By p deg selv. Vr gjerne personlig, men vr ikke for privat
  • Bli med p fellesaktiviteter, lunsjen er viktig. Her bygger du relasjoner
  • Bruk fritiden din til sette deg inn i nye systemer og til lese deg opp
  • Vr blant de frste som kommer p morgningen og vr ikke den frste som gr
  • Husk at sjefen din er din stttespiller. Lykkes ikke du har sjefen din heller ikke lykkes
  • Snakk ikke hele tiden om fortiden, det er irriterende med nye "bettvissere"
  • Noter deg alle forbedringssideer, men husk du trenger ikke lansere alle den frste uka
  • Forhr deg om retningslinjer for sosiale medier og "add" ikke sjefen

Lykke til!