hits

februar 2016

Likestilling handler med andre ord om good business



Nr nden er stor, er gode rd dyre. P 3 mneder har Brekke & Co brukt hele 230 millioner kroner mer enn vanlig p rdgivere, konsulenter og advokater.

Telenor har i det siste sysselsatt mange konsulenter. Det store behovet for kjpe hjelp skyldes de mange problemene Telenor har hatt gjennom 2015. Korrupsjonssaken rundt Vimpelcom har vrt krevende. Tidligere styreleder Svein Aaser mtte trekke seg da nringsminister Monica Mland ikke lenger hadde tillit til han, og fire personer i toppledelsen har blitt permittert mens Vimpelcom-saken granskes. Sigve Brekke som skulle vre ryddegutten i dette, havnet selv i trbbel, bde fordi han ly p CV-en sin og ble avslrt av Kapital, og p grunn av at han ansatte en toppledergruppe med svrt f kvinner.

Jeg har tidligere vrt veldig kritisk til manglende mangfold i toppledelsen i norske selskaper, og Telenor ser ut til vre spesielt preget av kameraderi og en gubbeklubbkultur. N ser vi hvordan det straffer seg p bunnlinjen til hele selskapet.

Pengene Telenor n m punge ut med for kjpe seg hjelp kunne vrt spart, om man hadde hatt en bedre forretningspraksis. Det haddede hatt med mer mangfold i ledelsen. Jeg skjnner veldig godt at de mange flinke folkene nedover i Telenor-organisasjonen m vre veldig frustrerte over dette, selv om de ikke vil st frem.

For etter hvert finnes det mye forskning som slr fast at selskaper som har mangfold i ledelsen gjr det bedre, og tjener mer, enn andre selskaper. Marianne Egelund Siig, Head of Diversty i Nordea, blogget nylig om dette i Berlingske. Her beskriver hun en underskelse i Danmark, gjennomfrt av ISS, i samarbeid med PWC og proacteur, som bekrefter det bildet vi har fra internasjonal forskning: at kt diversitet i ledelsen forbedrer bunnlinjen.

Likestilling handler med andre ord om good business. ha personer med variasjon i alder, utdanning, erfaring, kjnn og etnisitet gir et konkurransefortrinn.

Selskapene med den mest mangfoldige ledelsen tjener i gjennomsnitt 12,6 prosentpoeng mer enn selskapene med lavest mangfold i ledelsen. Da er det ikke rart at Monica Mland, som ansvarlig deleier i Telenor, nsker mer mangfold i ledelsen. Den danske rapporten viser at i selskaper med stort mangfold arbeider ledelsen som gruppe mer innovativt, treffer bedre beslutninger og er mer produktiv.

Derfor blir det ganske latterlig nr Telenor, som allerede har ftt hard kritikk for manglende mangfold, prver rette p dette med kjpe rd fra en gjeng med oslobaserte, hvite menn p rundt 50 som ligner p hverandre og som har de samme tankene og erfaringene.

Gubbene velger gubber, og det ser ut til vre en neverending story.

God helg!

Hilsen Trine

Smarte valg kan smerte


Foto: Shutterstock

Det er god ledelse ta ndvendige, men upopulre beslutninger, ogs nr butikken gr godt. Det gjr DNB n.

I slutten av forrige uke var det mange som reagerte med sjokk og sinne da DNB offentliggjorde at de skal sparke 600 ansatte, samtidig som banken la fram et overskudd p 24,4 milliarder kroner.

Jeg blir derimot sjokkert over lese at mange truer med si opp sitt kundeforhold i Norges strste bank fordi den gjr helt ndvendige grep.

At fremtredende politikere gr ut med populistiske trusler er ikke noe nytt. Men det er veldig korttenkt. nsker de virkelig at norske banker ikke skal flge med i utviklingen? Vil de heller at norske banker skal bli utkonkurrert?

se at norske nringslivsledere endrer organisasjonen sin i takt med tiden gjr meg glad. Vi str midt oppe i en digital revolusjon, den fjerde industrielle revolusjon, og det betyr at mange vil miste jobben sin til roboter og algoritmer i rene fremover. Forandring kan vre tungt, men det er faktisk ingen vei utenom.

Nr arbeidsoppgavene blir stadig mer automatiserte og du og jeg ikke lenger besker bankens filialer, gr det dessverre utover dem som sitter bak skranken. Det er krevende for alle som mister jobben, men teknologien har ikke sympati for noen. Kundenes forhold til banker og butikker endrer seg kontinuerlig, og stadig mer av kontakten skjer online.

Forskningsstiftelsen SINTEF publiserte nylig en rapport om effekter av teknologiske endringer. Konklusjonen er at automatisering og digitalisering transformerer nesten alle sektorer i nrings- og arbeidslivet fremover, og at det haster for Norge ta grep.

Som min kollega Maria Nord nylig blogget s er fremtiden allerede her. Det er n det skjer. beholde arbeidsoppgaver som vi ikke lenger etterspr kan i beste fall utsette en nedgang i sysselsettingen p kort sikt. Men p lang sikt er det vre en uklok lsning, fordi vi utsetter en helt ndvendig omskolering, som m til for at vi skal vre konkurransedyktige ogs i framtiden.

De kjedelige rutineoppgavene forsvinner, og jeg er sikker p at arbeidshverdagen totalt sett kommer til bli bedre. Men for de som i dag utfrer disse oppgavene vil det vre dramatisk. Gjennom automatisere arbeidsoppgaver frigjr vi kapasitet til nye oppgaver. Det kan bety kt arbeidsledighet.

Skal vi klare drive samfunnet framover m vi samtidig finne nye og smarte bruksomrder til kapasiteten som frigjres. Er det en ting jeg er sikker p, s er det at menneskene er nkkelen for lykkes med den digitale transformasjonen.

Derfor m Norge omstille seg i rene som kommer. f koding inn i skolen er avgjrende, og det er et viktig tiltak som settes i gang i Oslo skolen n, men hele befolkningen vil trenge mer digital kompetanse. Og da snakker jeg ikke om Snapchat, Facebook og Twitter. Befolkningen m f en grunnleggende forstelse av hvordan teknologien vi lever med vil vre avgjrende for lykkes i arbeidslivet. Det gjelder uavhengig av hvorvidt du skal jobbe i fremtidens bank, fremtidens butikk eller i helsevesenet.

Vi str midt i det. Vi er s tett p, at det er vanskelig se: Men endringene er dyptgripende. De skjer i et enormt tempo. Det dreier seg om en konseptuell endring, et sosiologisk skifte, en klasebombe som blser fra hverandre hvem vi er, hvordan verden er organisert, hvordan vi ser oss selv og hvordan vi lever. Slik beskriver Katharine Viner, sjefredaktr i The Guardian, den digitale revolusjonen vi er inne i.

Men uansett hvordan teknologien endrer seg trenger vi bedriftsledere som tar ndvendige grep, selv om de kan vre upopulre.

Hilsen Trine

Flg meg p Facebook for f innlegg rett inn i feeden!

Du er hjertelig velkommen til flge meg p Instagram for hverdagsglimt og annet fjas.

Jeg er ogs p LinkedIn og Twitter om du foretrekker det.