hits

juli 2016

Bryr du deg om hvem kollegaen din elsker?



Pride slo alle rekorder i r. Og n er paradedeltakerne tilbake i sine vanlige jobber p steder som LO, Politiet, Clarion, Forsvaret og mange andre jobber. For meg handler Pride om akseptere hverandre og forskjellene. revis med forskning viser til at mangfold i en organisasjon faktisk bidrar til bedre beslutningstaking, mer kreativitet og mer fleksibilitet. I dagens globale marked er dette egenskaper som er helt avgjrende for at en organisasjon skal lykkes. De beste bedriftene forstr det, og Schibsted har nettopp lansert sitt nye lederprogram S-PACE, hvor stikkordene er: heterogene grupper og mangfold.

Mlet er styrke forskjellene, noe som kan virke litt rart, siden vi ofte snakker om redusere forskjellene i samfunnet. Men dette sammenfaller godt med resultatene fra Hammer & Hanborgs nordiske lederunderskelse Nordic Executive Survey, som s p hvordan vi best kan organisere selskaper for digital suksess. Underskelsen viser at det er organisasjoner som holdes sammen av nettverk mellom ulike medarbeidere som er bedre rustet til mte digitaliseringen enn den tradisjonelle silo-organisering. De gamle siloene hindrer intern konkurranse og informasjonsflyt, samtidig som de er uinteressante for kunden. Istedenfor er det viktig at medarbeiderne klarer nettverke og forholde seg til mange forskjellige mennesker, for utvikle de lsningene som kundene nsker. Jeg er overbevist om at hvis man skal overleve den digitale revulosjonen er dette avgjrende.

I en verden hvor hvite menn p 50 pluss sitter i de fleste maktposisjonene kan mangfoldet kes p mange ulike mter. Som feminist har likestilling mellom menn og kvinner lenge vrt viktig for meg. Det er viktig bde fordi det er rettferdig, men ogs fordi det er bra for business. Pride minner meg p at dette gjelder alle typer mangfold - ogs for personer som ikke definerer seg som verken mann eller kvinne. Pride minner meg ogs p at jeg er skikkelig lei av at folk blir definert utfra hvem man elsker.

Vi trenger ikke definere oss som det ene eller det andre. Det viktigste er hva vi kan  bidra med og  kvalitetene og verdiene vi tar med oss inn i mtene vi har med andre mennesker. For menneskelige relasjoner blir nkkelen til suksess i en verden som robotiseres.

Denne innstillingen stemmer ogs godt overens med det Hammer & Hanborg tenker om rekruttering, hvor vi legger stor vekt p kandidatenes potensial, og ikke ndvendigvis p hvor godt de passer inn i forutbestemte rammer. Personlige egenskaper som nysgjerrighet, entusiasme, integritet, selvsikkerhet, ansvarsflelse og evnen til motivere andre, er vel s viktig som ha en CV som sjekker av p alle de riktige boksene.

Skal vi ha de beste og mest innovative arbeidsplassene m ogs arbeidsgiverene  tenke nytt. Den hierarkiske tradisjonelle organisasjonen er i ferd med d ut. Og med den de tradisjonelle kjnnsrollene og arbeidslivet hvor vi arbeidstakere sto med lua i hnden. I min verden er det kamp om de beste hodene og i en verden p full fart inn i den fjerde industrielle revolusjon er det nettopp evnen til mte det som er nytt og annerledes p en god mte, som avgjr hvorvidt vi lykkes eller ikke.

God sommer!


Hilsen Trine