hits

august 2014

CV og sknadstips

Denne hsten vil flere skrivebord fylles opp av oppsigelser. Mange av oss har brukt sommerferien til gjre opp status, og resultatet blir ofte at hsten brukes til jakte ny jobb. En lang sommerferie gir tid til tenke igjennom hva vi vil - enten det er p det private plan eller i arbeidslivet. Gir jobben meg det jeg nsker? Er sjefen hpls? Trenger jeg en forandring i livet?

For deg som nsker en ny jobb, er hsten en ypperlig tid for ske - men du er alts langt fra den eneste som har ftt den ideen. Det betyr at du m gjre en jobb med hvordan du fremstr for potensielle arbeidsgivere fr du kan bytte jobb. Det aller viktigste er at du tenker igjennom hva du er p jakt etter - hva er det du vil jobbe med? Hvis du ikke kan forklare det i en sknad eller i et intervju, er det heller ingen arbeidsgivere som kommer til forst det.

Det frste du m gjre nr du begynner se deg om etter ny jobb, er snekre sammen en CV. Det hres kanskje lett ut, men mange bommer p nettopp det ha en god og relevant CV til jobben du sker p. Kanskje skriver du ned absolutt all arbeidserfaringen du har, eller pser du p med skalte nkkelkvalifikasjoner og gode egenskaper? For en arbeidsgiver kan dette faktisk bli for mye av det gode. Vr konkret og tilpass din CV etter stillingen du sker p. Husk ogs at mange leser CVen fr en leser selve sknaden.

Derfor er det viktig skille mellom en CV og en jobbsknad. "Curriculum Vitae" er latin for livslpsbeskrivelse og er en skjematisk og kortfattet oversikt over dine personalia, din arbeidserfaring, utdanning og eventuelle kurs og fritidsinteresser. CVen skal vre et eget dokument som du legger ved jobbsknaden. Ofte sker du flere jobber nr du har bestemt deg for bytte jobb. Da kan det vre greit lage en basis-CV hvor all utdanning og jobber er listet opp slik at du kan klippe og lime nr du skal tilpasse CVen til hver enkelt stillingsannonse.

Men hva er en god CV? Jo en CV er god hvis den er relevant for den jobben du sker. Det vil si at du m f frem den kompetansen og kunnskapen du har som gjr at at man vil treffe deg for et intervju.

Oversikten skal vre i omvendt kronologisk rekkeflge sortert ut fra hva som er dine seneste erfaringer, med din siste jobb eller utdannelse frst. En CV br vre p maks to sider. Den skal vre lettlest og oversiktlig. Husk at alt p en CV skal kunne dokumenteres. F ogs frem de resultatene du har oppndd i de forskjellige jobbene du har hatt. Det er viktig informasjon for en potensiell ny arbeidsgiver.

Designet p CVen br etter min mening ha et enkelt format. Svart tekst p hvit bakgrunn er best. Har du veldig lyst til lage en fargesprakende utgave br du tenke p hvordan utlysningen s ut. Var den like spenstig? Som alltid er det viktig vite hvilken mlgruppe du henvender deg til.

Hva skal CVen inneholde?

  1. Personlige opplysninger og kontaktinformasjon
  2. Utdannelse
  3. Jobberfaring
  4. Kurs og eventuelle verv
  5. Hvilke sprk du kan
  6. Hvilke IT systemer du kan

Referanser oppgir du kun nr du blir spurt. Husk at du alltid m avklare med dine referanser fr du oppgir dem.

Hva skal s sknaden inneholde?

Det viktige med jobbsknaden er at du skal presentere deg selv for arbeidsgiver og fortelle hvorfor arbeidsgiver skal nske treffe deg for et intervju. Legg vekt p hva det er du kan tilfre stillingen og bedriften. F frem din kompetanse og egenskaper samt dine sterke sider. Det er viktig at sknaden ikke blir for lang, helst ikke mer enn 1 side, vr kort og poengtert. Husk tilpasse sknaden for hver enkelt stilling du sker, ikke bruk den samme sknaden om og om igjen. Ikke fokuser for mye p detaljert informasjon, dette br komme frem i din CV. Skriv enkelt og naturlig, men vr formell i din skrivemte. Vr nyaktig, unng for all del skrivefeil!

Husk at sknaden ikke skal fortelle hele din livshistorie. Den skal kun gi arbeidsgiveren nok smakebiter til at de nsker invitere deg til et intervju. Klarer du i tillegg snu perspektivet ditt fra hva vil jeg si til hva vil de vite, vil du treffe langt bedre med sknaden din. Mlet med sknaden og CVen er bli innkalt til intervju.

Men du - hvorfor tror du det er lurt sende sknaden siste dagen? Det kan faktisk vre negativt, for det kan vise at du er av den typen som alltid gjr ting i siste liten.

God jobbjakt!

Har du sjefen fra helvete?

Stadig fr jeg hre om elendige sjefer - og ofte er det akkurat derfor folk bytter jobb. Men hva kjennetegner drlige sjefer? BI-professoryvind Martinsen har forsket mye p ledelse og hvilke personlighetstrekk som kan vre avgjrende for hvordan sjefen fungerer.Han trekker frem tre personlighetstyper som kan beskrive de verst tenkelige sjefene:


Narsissisme: selvsentrerthet, egoisme og mangel p empati.

Psykopati: antisosial oppfrsel, impulsivitet, manglende anger og usympatisk overfor andres smerte.

Machiavellisme: manipulativ, utnytter andre, uten moralsk hensyn.

Det er heldigvis et ftall mennesker og ledere som er tvers igjennom psykopat eller narsissist, men flere kan ha et snev av disse personlighetstrekkene. Det kan vre svrt vanskelig forholde seg til denne type mennesker og kommer du ut for en av de aller verste er det best komme seg vekk s fort som mulig. Sjansen for f en sjef som aldri skulle ha vrt leder fordi han eller hun rett og slett ikke passer til det, er nok langt strre enn mte p en som tilhrer en av de ovenstende personlighetstypene.

Men selv om du har en leder som er skalt "normal", kan du allikevel havne i en konflikt med din leder. Konflikter skyldes ofte misforstelser mellom to parter, gjerne p grunn av forskjellig virkelighetsoppfatning og forventninger. God kommunikasjon er svrt viktig for unng misforstelser og konflikter, s srg i hvert fall for selv for vre tydelig i din kommunikasjon. Og fler du at sjefen ikke er god nok til kommunisere, ta ansvar for avklare situasjonen. Be om et mte og finn utav om konflikten skyldes en misforstelse eller om det ligger noe annet bak.

Om det ikke hjelper og du fortsatt synes du harsjefen fra helvete har du to valg; enten tar du kampen eller s bytter du jobb. Men husk det er energitappende og tidkrevende ta kampen. Og velger du det br du gjre flgende:


  • Dokumenter saklig hva som gjr at du mener sjefen gjr feil. Noter hendelser med tid og sted.
  • Ta kontakt med tillitsvalgte, meld fra til personalsjef eller g direkte til sjefens leder.
  • Kartlegg om andre ansatte opplever sjefen p samme mte. Kan dere kommunisere et felles budskap, blir det ikke like personlig.
  • Forhr deg med Arbeidstilsynet, som kan underske om det er en tilstander i virksomheten som tilsier at det burde vrt gjort tiltak etter arbeidsmiljloven og krav til systematisk HMS-arbeid.

Det enkleste for deg er faktisk bytte jobb. Og da br du lete etter en jobb med en god sjef neste gang.

Men hva kjennetegner de virkelig gode sjefene?

Forskernehar funnet 5 kjennetegn p en effektive leder og det kalles Femfaktormodellen. Denne modellen brukes ofte i personlighetstester som er et viktig verkty for oss hodejegere. De egenskapene er delt inn i flere underkategorier, men oppsummert er det disse egenskapene som kan beskrive en god sjef:

  • Evne til tle press og stressi jobben. Gode ledere har hy grad av flelsesmessig stabilitet.
  • Evne til ta initiativ, vre tydelig og kommunikativ.Gode ledere er utadvendte, med hy grad av ekstraversjon.
  • Evne til nytenkning,nysgjerrighetog visjon. Effektive ledere har hy grad av penhet for nye erfaringer.
  • Evne til sttte,imtekomme og inkluderemedarbeidere. Effektive ledere viser hy grad av omgjengelighet.
  • Evne til sette ml, vregrundigog flge opp. Effektive ledere har hy grad av planmessighet.

Rune Bjerketwittret her om dagen flgende p sprsmlet om hva han s etter nr han skulle ansette ledere;Potensial - Streetsmartness - Kompetanse - Kapasitet.Ikke s ulikt det forskerne mener kjennetegner en god leder.

De fleste av oss er avhengige av ha en dyktig leder for prestere best. Og mange kandidater jeg mter forteller direkte eller indirekte at de vil bytte jobb fordi de ikke er fornyd med lederen sin. Men de stiller samtidig f sprsml og gjr lite forarbeid i underske sin nye leders lederstil. Mitt rd er at du akkurat som en arbeidsgiver sjekker dine referanser br du som kandidat sjekke referanser p din fremtidige leder. Det kan du enkelt gjre ved enten sprre etter referanser i sluttintervjuet, eller du kan ske opp tidligere eller nvrende ansatte ved bruk avLinkedIn. Enkelt og smart. S reduserer du muligheten til slite med en udugelig sjef.

Men du - pass ogs p at det ikke er du som er medarbeideren fra helvete. Jeg mter faktisk ogs noen medarbeidere som alltid klager p sjefen. De har aldri hatt en god sjef og det er ikke mte p hvor mange feil og mangler de rundt en har. Og har du aldri hatt en god sjef br du nok ogs tenke litt over din egen adferd. Og ikke minst, hva kan du gjre for sjefen din? Ledelse er jo et samspill. Medarbeidere som bare klager og syter, stikker kjepper i hjulene og motarbeider sjefen vil helt klart pvirke lederen negativt.

Hva synes du er en drlig eller god sjef? Del gjerne dineerfaringerher i kommentarfeltet.